SONNERASMUSSEN.DK

Typer af coaching

Coaching findes i mange typer – ens for dem alle er, at de giver det bedste afsæt i at hjælpe en den rigtige retning 

Individuelle – professionele coaching forløb inden for kognitiv coaching

  • Resultatskabende kognitiv coaching.
  • Effektiv støtte til problemløsning og personlig udvikling.
  • Kognitiv coaching hjælper dig til at udvikle dit potentiale og din ydeevne.
  • Kognitiv coaching genskaber evnen til at tænke mere klart.
  • Kognitiv coaching er et begreb, der er videreudviklet fra den kognitive terapi. Der, hvor kognitiv coaching adskiller sig fra det terapeutiske felt, er at der i kognitiv coaching orienteres ud fra nutidssituationen og der arbejdes fremad. Således vil der blive brugt meget lidt eller ingen tid på at høre, hvordan man er kommet til et fastlåst punkt. Og der bliver brugt megen tid på at bevidstgøre, hvor man er lige nu, og i hvilken retning man vil bevæge sig.

 

Den kognitive trekant dækker over:

  • Vores tanker
  • Vores kropsfornemmelser
  • Vores emotioner/følelser

Det, der sker i den kognitive coaching er, at man afklarer, hvilke tanker, følelser og kropsfornemmelser, der hører til en fastlåst situation. Og herefter definerer hvilke tanker, følelser og kropsfornemmelser, der hører til den ønskede situation.

Og så går arbejdet i gang med at afklare, hvilke kompetencer og strategier, der kan bringes i spil for at personen selv oplever at have redskaber til at bevæge sig imod målet.

Et eksempel kunne være:

En pige/kvinde på 19 år har eksamensangst.
Hun beskriver, at hun tænker. “Det vil aldrig gå godt/jeg dumper garanteret/de synes nok, at jeg er dum/jeg vil slet ikke kunne formulere mig og tænk, hvis jeg ryster og har black out”.

Pigen beskriver, at hun er bange og modløs, skrækslagen og energiforladt og føler absolut ingen selvtillid.
Og beskriver, at hun kan mærke en trykken for brystet og konstant uro i maven kombineret med søvnforstyrrelser.

Når dette er defineret, afklares, hvad pigen mon ønsker sig i stedet.

Hun ønsker, at:

Se sig selv som en, der sidder roligt og glad, med tillid til egne evner og eget potentiale og med evnen til at tænke og tale klart og sammenhængende. Pigen kunne tænke sig at hun selv mente, at censor og lærer var interesserede og hjælpsomme.
Pigen beskriver, hvordan disse “ønsketanker” ville gøre hende rolig og afslappet i kroppen, og ville give hende lyst og tro på forberedelsesprocessen og give hende rolige nætter.

Det, som man i kognitiv coaching i et eksempel som det ovenstående gør, er at genskabe evnen til at tænke og tale klart og sammenhængende ved at finde situationer frem, hvor personen har kunnet dette.

Man arbejder med at “punktere” de begrænsende overbevisninger og derigennem at generere en bevidst strategi, så personen, når sessionen er overstået, går ud af døren med et helt konkret redskab til at holde fokus på det, hun vil og igen ved, at hun kan.

Den kognitive coaching kan bruges indenfor alle slags præstationer, indenfor alle sammenhænge og relationer og er et gavnende og bevidst værktøj til selv at kunne skabe og opretholde det fokus, der er gavnende.

Teenagecoaching

Jeg har siden jeg blev færdiguddannet som coach i 2007 haft en forkærlighed for teenagecoaching.

Teenagetiden beskrives af mange eksperter som den mest stressede periode i et menneskes liv. Fra barn til ung, en krop der er under ombygning, en trang til at føle sig sikker og god nok, en udpræget tendens til at sammenligne sig med andre samt livtag med grænser, der skal afprøves og frygt eller længsel efter voksenlivet.

En tid, hvor selvværdet ikke er i top, hvor de voksne ikke forstår noget som helst, hvor den første kærestesorg rammer og hvor mange unge erkender, at det er nu, at de skal leve livet. Men hvordan gør man?? og især: hvordan får man styr på sine tanker og følelser, uden at være i konstant kontakt med usikkerhed, ængstelse, frygt og frustration.

Her kommer teenagecoaching ind i billedet

I coaching sessioner med en teenager tager vi altid udgangspunkt i, hvad der er svært.-tager en snak om det, som netop ligger teenageren på sinde.

Selvværd, spisevaner accept af sig selv usikkerheden om hvad andre mener, kommunikation med forældre og venner, eksamensangst, fremtidsmål, negative tanker … you name it, for listen er lang, og alt har betydning.

 

Det, jeg synes, er specielt værdifuldt i arbejdet med teenagere, er deres åbenhed, følsomhed og mentale imødekommenhed.

Det gode ved teenagere er, at de nemt lader sig inspirere og har en iboende lyst til at gøre noget, så de selv har indflydelse på at få det bedre.

Det er tit sådan, at det er en far eller mor, der kontakter mig, og derefter mødes jeg selv med teenageren.

Som teenagecoach bliver jeg den følgesvend og guide, der kan gøre uoverskuelige situationer overkommelige igen.

 

Nogle af de temaer, der hyppigst bearbejdes i ungdoms- eller teenagecoaching er :

  • Selvværd og selvtillid
  • Håndtering af stress
  • Hvordan virker jeg i andres øjne
  • Kærlighed
  • Dårlige vaner såsom spiseforstyrrelser, cutting, alkohol- eller hashforbrug
  • Motivation og målsætning
  • Troen på fremtiden

Der sættes altid 1½ time af.

Ring og hør nærmere omkring teenagecoaching.

Mit ægteskab er i krise

Jeg skriver til dig da jeg er i den forfærdelige situation at mit ægteskab er i krise, og så lørdag morgen fandt jeg en artikel du har skrevet som hedder “når kvinder mister gnisten, følelser og ønsker skilsmisse” det er netop den situation jeg står i, og må sige at den ramte plet, aldrig har… Læs hele historien “Mit ægteskab er i krise”

Par, i starten af 40rne

Kære søde Christel. Hvor er det ved at være længe siden. Hvilken jo faktisk både er godt og skidt? Vil du finde en tid til os? Vi er landet på begge ben, med hinanden i hånden efter vores turbulente 2011, 2012 og 2013 med stress ud over det hele, rabundus i selvstændigt firma, arbejdsløshed, økonomisk… Læs hele historien “Par, i starten af 40rne”

Om jalousi

Om en jalousider tog over…. Min kæreste og jeg havde en uheldig start på vores forhold. Vi havde kendt hinanden længe og var nu kommet så tæt at det ville udvikle sig til et kærligheds forhold. Hun havde desværre kæreste på og jeg skulle til militæret. Men som sommeren skred frem fik hun slået op… Læs hele historien “Om jalousi”

Benægtelse og retfærdiggørelse ved utroskab

Kære Christel. Jeg har læst dit indlæg om benægtelse og retfærdiggørelse ved utroskab (og efterhånden også mange af de andre indlæg på din side). Indlægget ramte virkelig plet på, hvad jeg oplever lige nu, og det var på sin vis en lettelse at se, at der rent faktisk er nogle forklaringer på den type reaktion.… Læs hele historien “Benægtelse og retfærdiggørelse ved utroskab”

Kvinde (35 år)

En ung 28 årig mands beretning om Jalousi

Jalousi på grund af en skilsmisse. Det er utrolig rart og genfinde roèn i kroppen. At mærke hvordan overblik og overskud igen vender tilbage i hverdagen. Jeg er en ung fyr på 28 der, 3 md.efter jeg blev gift, blev blæst ud af kurs af en kedelig skilsmisse. Da jeg begyndte et nyt parforhold, udviklede… Læs hele historien “En ung 28 årig mands beretning om Jalousi”

Mand 28 år

Så stor ros og tak til dig for, at du deler din viden og erfaring

Kære Christel. Først og fremmest vil jeg sige dig tak for alle de utroligt spændende og gode artikler/indlæg som kan findes på din hjemmeside. De er skrevet i et dejligt, forståeligt og læsbart sprog, og jeg allerede blevet lidt klogere på mig selv og mit parhold. Og her kommer så den triste del af historien.… Læs hele historien “Så stor ros og tak til dig for, at du deler din viden og erfaring”

Mand, 36 år.

Parterapi august 2006

Vi var i parterapi hos dig i august sidste år Vi kom i parterapi fordi vi aldrig kunne få løst de problemer der opstod, selvom vi selv talte meget og længe om dem. Efter vi gik fra den sidste konsultation, var vi begge overbeviste om at vi havde fundet nøglen til problemet. Nu et halvt… Læs hele historien “Parterapi august 2006”

Parterapi, utroskab

Hej Christel Tak for hilsen og i øvrigt tak for hjælpen i hele forløbet. Tror desværre aldrig ville være lykkedes. Min kone var nok desværre der at hun var for langt væk, i kombination med at hun ikke rigtigt kunne tage de beslutninger, der skulle til for, at det her ikke kørte af sporet. Jeg… Læs hele historien “Parterapi, utroskab”

Vi gik i parterapi og fandt igen gnisten i vores parforhold

Vores historie om at gå i parterapi. Jeg har valgt at fortælle vores historie om at gå i parterapi, da det virkelig har ført vores liv tilbage i den rigtige retning. Vi har fundet det gode frem i hinanden igen og nyder at være sammen. Jeg vil gerne berette overfor andre, hvor stor hjælp det kan… Læs hele historien “Vi gik i parterapi og fandt igen gnisten i vores parforhold”

Dame - 52 år

Vi opsøgte Christel som parterapeut i slutningen af 2011

Vi læser jævnligt på Christels hjemmeside, og tænker tilbage på Christel med varme mindre, derfor vores feedback om at gå i parterapi.Valget for os stod mellem og vælge en skilsmisse eller med at forsøge os med parterapi. Kort fortalt min hustru og jeg har kendt hinanden i nærmest en menneske alder. Sammen har vi 3… Læs hele historien “Vi opsøgte Christel som parterapeut i slutningen af 2011”

Indlæg om coaching

Eksamen og eksamensangst

Jeg har igennem mange år hjulpet studerende af med deres eksamensangst.
Og bemærker, at eksamensmønsteret har ændret sig en del. Nu er det ikke kun i forårsmånederne, at der er eksamen. Der er prøvet og eksaminer stort set hele året igennem, hvorfor der er en konstant søgning med hensyn til bearbejdning af eksamensangst og coaching med hensyn til at få styr på sig selv og kontakt med klar tanke, tale og hukommelse i eksamenssituationerne.

Om at give og modtage feedback.

1. Generelt om feedback
Feedback betyder tilbagemelding, at melde tilbage, hvad man har observeret.
Et væsentligt led i kommunikationsprocessen er feedback. Desværre er det ikke altid så enkelt at håndtere dette begreb. I det følgende gives en skematisk oversigt over de forskellige former.

Personlig vækst – Coaching og personlig vækst

Der er mange, der især i 1990erne blev interesserede i personlig udvikling.
Jeg selv var en af dem. Og fandt og finder det stadig meget inspirerende at møde ideer, mennesker og nye og berigende vinkler.
At det blev kaldt og mange steder stadig kaldes personlig udvikling, er måske mere en kliche end et gennemtænkt fænomen. Som jeg tit siger, er det at være udviklet det modsatte af at være indviklet, og det er klart, at man søger en personlig udvikling, hvis indre tilstande, tankegange, hæmmende vanemønstre og/eller andre livsomstændigheder forekommer indviklet.

Dine pejlemærke og dit indre barometer

Hun havde en periode, hvor hun følte sig stresset. Hun kunne ikke samle sig, tankerne drejede sig om enten frem-eller fortid, hun var ikke tilstede, havde kort lunte eller græd for let, nåede ikke det hun satte sig for osv.
Hun opsøgte sin læge, og beskrev det, hun selv kaldte stresssymptomer. Lægen sagde: Sover du om natten, hvilket hun kunne bekræfte, for hun var uendeligt træt og sov tungt og sammenhængende hele natten.
Og så refererede hun for mig, at lægen havde sagt: Så er du ikke stresset. Men vil du have nogle cipralex (lykkepiller)?
Hun tog ikke imod pillerne og fik lært at stresshåndtere, og dette indlæg handler på ingen måde om lægen. For jeg er et menneske, der er mere end taknemmelig over, at der findes læger i dette land.

Teenagere og selvværd

Teenagere alderen kaldes af nogle den mest stressede periode i et ungt menneskes liv.
Det har naturligvis noget med definitioner at gøre, men der er ingen tvivl om, at alderen fra 13 – 19 er en periode, hvor det meste er under ombygning,

At skabe forudsætningerne for fællesskab og andre værdier

Det er nemt at blive enig med de fleste om, at respekt, tillid loyalitet, åbenhed, ærlighed, tryghed , glæde, initiativ og fællesskab er gode kerneværdier,. Men som i enhver anden sammenhæng, uanset om det er en virksomhed med værdibaseret ledelse, en kommune der har selvværds-år, kulturen i en skoleklasse er værdierne kun noget værd, når de kan ses og mærkes.

Coaching af dilemmaer skaber overgang.

Coaching og det at indstille sig på og håndtere overgange.
Ser man det fra en bestemt optik, er der overgange overalt i tilværelsen.
Overgang fra søvn til vågen tilstand. Overgang fra hvile til aktivitet. Overgang fra kendt situation til ny og fremmed situation. Overgang fra komfortzonen til zonen for nærmeste udvikling, som bl.a. den russiske psykolog Vygotsky pegede på. Overgang fra det individuelle til det fælles rum. Overgang fra det private til det faglige.

Udfordringer – at håndtere modstand i livet

Personlig coaching og udfordringer – At håndtere modstand.
Jeg har i de mange år, hvor jeg har arbejdet med menneskers personlige problematikker, personlige udvikling og personlig vækst ofte undret mig over, at mange tror, at de “stegte duer flyver ind i munden på dem”. Det gør de ikke. Og for at nuancere billedet en kende og eksemplificere mit lidt provokerende billede må jeg sige, at jeg bemærker en tendens, hvor mange blot vil have fjernet deres problem, blot vil have problemet fuldstændigt væk, uanset om det er en tankerække, en følelse eller en udenforstående faktor, fordi der så ligger en antagelse om, at så bliver alt jo godt.

Karrierecoaching

Karrierecoaching vores karriere optager os.
Vores karriere optager os, fordi vores karriere handler om at øge vores grad af tilfredshed på det arbejdsmæssige område.

Afmagt – coaching af afmagt og andre tilstande.

Afmagt – coaching af afmagt og andre tilstande.
At håndtere tilstande som afmagt, modløshed, magtesløshed, panik, frygt, uro mv..
Vi har som mennesker 6 grundfølelser:
Glæde
Vrede
Angst
Tristhed/sorg
Overraskelse
Væmmelse

Supervision

Tager vi helt bogstaveligt fat i ordet supervision lægger det op til at man anlægger et supersyn

Det betyder, at supervision er en arbejdsform, hvor det at kunne anskue sig selv, en problematik, en arbejdsplads fra flere vinkler, anvendes.
De fleste kender udtrykket at være flue på væggen, der er en beskrivelse af at kunne indtage en observerende og lyttende position.

Ligeledes kender de fleste også udtrykket at gå I andres mokkasiner. Selvom udtrykket er indiansk inspireret, fortæller det om, at vi oplever noget andet, vores mentale synsfelt udvides ganske enkelt, når vi I en supervision inviteres til at gå I et andet menneskes sted og iagttage og vurdere en situation herfra

Model af verden – og – supervision

Det er jo sådan, at vi alle har hver vores model af verden, og at vi derfor ikke kun har et univers af tanker og oplevelser, men eksisterer på vores arbejdspladser og familier I multiverser.

En klassisk grundkonflikt, fagligt som personligt, er at vi bærer rundt på vores egen model, og ønsker denne bekræftet. Når dette så ikke sker på eksempelvis en arbejdsplads, kan en supervision være gavnende.

Rammen omkring en supervision er, at supervisor er en person…

der kommer udefra, lytter til de problematikker, der er – for en medarbejder eller en gruppe – og inviterer til andre synsvinkler, der kan virke fremmende for problematikken og processen.
Derfor ser jeg, at supervision og supervisors opgave bliver at invitere ind I et nyt landskab. Et landskab, hvor der stoppes op, og de konkrete problematikker anskues fra flere vinkler, så der erkendelsesmæssigt sker et skift.

Der er flere varianter af supervision

Afhængigt af hvilke miljøer, man befinder sig I, kan supervision ses som undervisning i vejledning, coaching, mentoring, rådgivning. Også kollegial supervision er en arbejdsform, der bruges mere og mere, primært I pædagogiske miljøer.

Jeg arbejder med flere former for supervision.

Dels den coachende form, hvor jeg som supervisor er såvel opdagelsesrejsende, detektiv, kaptajn og kunstner fordi det er berigende og nødvendigt at sætte forskelige ressourcer ind. Der skal opdages, undersøges, styres og tænkes nyt og sættes nye mål I en coachende supervision.

I en kollegial supervision igangsætter og underviser jeg I selve denne model. Her kommer der tilligemed et reflekterende team på banen, så denne supervisionsform lægger op til at undersøge de forskellige modeller og universet og med stor respektfuldhed og lydhørhed at udvide erkendelsen, bevidstheden, metoder, interaktion blandt meget andet.

Mit udgangspunkt for supervision er funderet I NLP – teorien, der bygger på, at:

  • Alle mennesker har de ressourcer, de har behov for.
  • Vi har hvert vores landkort over hvordan verden ser ud, og landkortet er ikke det samme som landskabet.
  • Den mest fleksible part I et system kan lede systemet mod nye retninger.

Min egen oplevelse er, at supervision er en spændende og personligt engagerende måde at arbejde på. Det er en form, der inkluderer mange mennesker, og da anerkendelse, nysgerrighed og respekt er det bærende fundament, er resultatet altid positivt og nyskabende for de superviserede parter.

Jeg kommer ud på de forskellige arbejdspladser og afholder supervision.
Hvilken form for supervision der vil være den mest optimale, vurderes på forhånd ud fra en samtale.