Konflikthåndtering og konfliktløsning er kun en fase i en proces

Konflikter – løsninger for underviser i undervisning.

Fornemmer man som underviser, at der er angst og utryghed i en gruppe, er det et bevis i sig selv på, at der skal gøres noget.

Det kan være forskellige faktorer, der forårsager disse gruppetilstande, men fælles for situationen er, at det er underviseren, der skal gå ind og ændre situationen og skabe løsninger når der opstår konflikter.

Undlade eller overse løsninger.

Indimellem vælger man som underviser at undlade eller overse at gøre noget, fordi:

  • Er bange for at gå ind i konflikter.
  • Ikke ved, hvad man skal gøre og sige
  • Føler, at man ikke har kræfterne til at løse konflikten – konflikterne.
  • Håber, at nogle andre vil løse ens konflikter , eller at det går i sig selv.
  • Synes, at det er håbløst, og der ikke er noget at gøre – stille op med konflikten o.s.v.

Uanset hvad der passer på dig, er det på sin plads at erkende, at hvis man lader en konflikt ligge, vil den med tiden blive en usynlig elefant. Alle ved, den er der.

Den har åbnet vejen for, at der er plads – og gives plads til konflikter-, og det er kun et spørgsmål om tid og temperament, før situationen vil udvikle sig. Gruppemæssigt set er dette et utryghedsskabende element, idet svage eller stille elver vil blive bange , utilpasse og ikke have lyst til at fortsætte.

Oplæg og undervisning omkring konflikthåndtering og konfliktløsning.

Jeg kommer gerne ud og laver oplæg eller undervisningsdage om, hvordan man som voksenunderviser får efteruddannelse og fyldt sin værktøjskasse op. Og vel at mærke den faglige værktøjskasse, hvor værktøjer som konfliktløsning, kommunikation, forventninger og målsætning kan gøre en forskel, man måske ikke troede mulig.

Forstået på den måde, at jeg har mange faglige og velfunderede bud på og erfaringer med, hvad der virker, krydret med indsigten om, at det i en kontekst, hvor konfliktløsning er påkrævet, handler om, at man som underviser skal aktivere ressourcer og innovative tankegange, ligesom kulturen man bygger op med sin gruppe eller klasse, og kommunikation og kontakten med denne, kan beriges på adskillige lettilgængelige måder. Hermed opfordrer jeg til at gøre noget ved det nu, hvis du som voksenunderviser oplever et demotiveret hold, et passivt hold, et kamplystent hold, hvor det faglige input ikke modtages, og du tit føler dig som en fiasko, eller én, der kæmper forgæves efter endt arbejdsdag.

Jeg tænker nogle gange på, at hvis vi behandler en konflikt på en konfliktsky måde og lukker øjnene for den, ja så vokser den. Hvorimod vi, når vi har ressourcerne og redskaberne til at konfliktløse, mens konflikten stadig er lille, kan og vil mange skridt og spekulationer undgås, til alles fælles bedste.

Bl.a. min pædagogiske diplomuddannelse i psykologi, afsluttet i juni 2004, hvor jeg bl.a. har gennemført modulet “organisations- og gruppepsykologi, samt modulet “vejledning og kollegial supervision” har udvidet min egen værktøjskasse, så jeg er klædt på til at hjælpe dig individuelt, hvis det er personlig supervision, du behøver, eller at gå ind og hjælpe et team med at bevare energien og troen på at det nytter og er muligt at gøre en forskel, også selv om eleverne er af en anden mening i udgangspunktet.

Konflikthåndtering og konfliktløsning er kun en fase i en proces. Og de resultater, det guld, man finder på den anden side, er absolut en motiverende faktor for at tage tyren ved hornene på en autentisk måde, så både eget og gruppens tryghedsniveau stiger.

Den ene form udelukker ikke den anden. Jeg skræddersyr gerne et forløb med individuel supervision / coaching og undervisning til undervisere. Og fokus behøver ikke dreje sig udelukkende om konflikthåndtering eller konfliktløsning, men kan indeholde langt flere aspekter som ressourceforstærkning og teknikker til at forbedre en differentieret undervisning.

Konflikthåndtering og konfliktløsning

Teambuilding og det at give “kritik”

Uanset om man har sine erfaringer fra skolens gruppearbejde, eller om man dagligt er en del af et team, ved vi, at det at give og modtage kritik kan være en svær sag.

Læs mere her om:

Samarbejde og kommunikation.

Samarbejde og kommunikation på mellemniveau kan inddeles i fire grundtyper.

Læs mere her om.

Samarbejde og kommunikation

Coaching i konflikthåndtering og konfliktløsning.

Konflikter – konflikthåndtering og konfliktløsning på arbejdspladsen.

Jeg møder mange ledere i mit coachingarbejde, der tumler med konflikter. Konflikter, der udspiller sig på arbejdspladsen, til daglig.

Læs mere her om: