Eksamensangst – præstationsangst

Det er afgjort muligt at gøre noget ved eksamensangst og præstationsangst

Hvert eneste forår melder eksamensangst sig krydret med præstationsangst

Der er eksamener på alle landets skoler, og desværre bliver det så også tid for eksamensangst og præstationsangst.

  • 18 årig pige fortæller om eksamensangst og skriftlige eksamener.
  • Jeg er en pige på 30 år, som endelig er blevet kvit med min eksamensangst.

Nervøs – Nervøsitet.

  • Der er mange, der kender til nervøsiteten, frygten, sveden, ubehaget ved på kort tid at skulle præstere og derefter vurderes. Nogle formår at bruge angsten som et kick, men har eksamensangst taget fat, kan det desværre betyde, at man glemmer, mister overblik, har svært ved at formulere sig og kommer til at fremvise et ynkeligt og svækket billede af sig selv, sine evner og kundskaber.

Min erfaring.

SÅDAN BEHØVER DET IKKE AT VÆRE.

  • Min erfaring som NLP-terapeut siger mig, at der er usandsynligt meget at stille op, så eksamen ikke bliver en skræmmende oplevelse, men en god og lærerig oplevelse

DET, DER SKAL TIL, ER AT FÅ HJÆLP TIL AT BEARBEJDE DE INDRE FORESTILLINGER,

  • få hjælp til at styrke troen på sig selv og sin kunnen, få hjælp til at vifte eksamensangsten væk, når den opstår og få hjælp til at kunne præstere optimalt selv i en presset situation.

Få overblikket over din eksamensangst.

HVORDAN GØR MAN SÅ DET? FOR DET LYDER JO FLOT.

Sindet ligger med nøglen, både til at låse kræfterne og låse op for dem igen.

Det er sådan med eksamen, at det bare er eksamen, – et ord/fænomen, og det er ikke eksamen som begreb, der er noget galt med. Det er sindet, der af forskellige individuelle grunde, begynder at producere skræmmende indre scenarier, og det er disse indre scenarier, der skal “brydes”, så energien indtil eksamen bliver brugt på at koncentrere sig om forberedelsen.

Ingenting kommer af ingenting.

Der er altid en eller flere grunde.

Når vi bliver bange eller nervøse som mennesker, er der altid en eller flere grunde til det. Det samme gælder for eksamensangst eller præstationsangst. I alle tilfælde er der en forhistorie, hvor det er muligt at bearbejde tidligere anspændte og negative oplevelser, for dem er der nogle af. Lidt tydeligere sagt mener jeg, at det er nødvendigt blandt andet at undersøge, hvilke tidligere situationer, der ligger til grund for, at man har udviklet -og opretholdt- en angst for eksamen, en overdreven og uhensigtsmæssig nervøsitet og/eller en angst for at præstere. Disse tidligere situationer kan være eksamenssituationer, hvor det gik galt, og hvor den del af sindet, der opretholder nervøsiteten og eksamensangsten, stadig befinder sig i en form for chok. Det kan også handle om, at man gennem tiden hyppigt har oplevet et forventningspres fra omgivelserne. For eksempel kan man flere gange have oplevet, at forældre/trænere/lærere forventede noget af en, og at man ikke kunne leve op til dette. Dette forventningspres er ikke noget, der udelukkende behøver at ligge i omgivelserne. Også som sig selv kan man have skyhøje ambitioner, som er med til at forstærke det indre pres. Uanset hvilke faktorer, der spiller ind, har sindet nøglen til at åbne for disse situationer igen, så spændingen kan fjernes fra dem, og belastningsgraden minimeres.

Ifølge min mening er der altså grund til at gøre noget ved det nu, hvis du plages af tanker om eksamensangst, ja så burde behandling for eksamensangst indgå i dine overvejelser.

Mens du sidder og tænker over muligheden for at få 1-3 behandlinger, for mere plejer der ikke at skulle til, ja så find dit mod frem og tænk lige grundigt på eksamen. Jeg er sikker på, at du, selvom du bare sidder ganske stille, kan begynde at mærke nogle af de kropsfornemmelser og noget af den negative tankevirksomhed, som du forbinder med eksamen. Det tankevækkende er jo, at du ikke er til eksamen lige nu. Og dog alligevel kan du fremkalde nogle af reaktionerne. Hvorfor?

Når du kommer og vil behandles for eksamensangst.

ARBEJDER JEG MED:

som er gode medspillere i enhver situation, uanset om man er til eksamen eller i en anden situation, hvor man gerne vil præstere optimalt.

Det, jeg lærer fra mig, kan bruges af almindelige studerende, sportsfolk, der gerne vil træne op til en bestemt præstation, sælgere der har mistet gnisten og troen på, at de kan deres job, undervisere der oplever en utilfredshed og/eller frustration ved at undervise. Ja, listen er uendelig, for vi præsterer i mange af livets forhold, vi har forventninger til os selv og andre, og vi vil så gerne, når alt kommer til alt, jo gerne være tilfredse og i balance med os selv.

Hvis du vil, er der meget du kan gøre ved en eksamensangst. Og er det præstationsangst, du lider af, selvom ordet angst naturligvis lyder lidt stort, ja så er der lige så meget at gøre.

Fordi de strukturer, som du mentalt og følelsesmæssigt ubevidst har samlet sammen, begynder at “køre med dig”. Du får indre forestillinger om censor og lærer, om det at sidde/stå og ikke kunne fremføre stoffet så godt, som du ved, at du vil og du kan, og du får kropsreaktioner, der tager energien fra dig. Og her er det så, at du plejer at forsøge at fortrænge disse reaktioner, “for der er jo stadig et stykke tid til eksamen”. Grunden til, at jeg pensler det lidt ud, er , at jeg har mødt og haft mennesker i behandling, der har stoppet uddannelser på grund af at de ikke turde gå til eksamen og er slået ind på en vej, som i udgangspunktet virkede mere håndterlig . Men når det er det scenarium, der udspiller sig, ja så sætter det jo tanker i gang at vurdere, om nogle tanker og fornemmelser skal få lov at stoppe dine drømme og i sidste ende have en negativ indvirkning på din livsduelighed og livskvalitet. Nej, vel. Det kan ikke passe, at det skal få lov at ødelægge så meget. Du har ressourcerne i dig, men fordi det er ubevidste strategier og strukturer, der begynder at køre med dig, er de svære at bryde alene med bevidste teknikker.

eksamensangst-og-praestationsangst.

Motivation-Christel-Sonne-RasmusssenSom du kan læse i min bog, handler det også lidt om selvtillid og motivation.

Relateret indlæg til eksamensangst.

Eksamensangst og hypnose.

Jeg har i mange år hypnotiseret mennesker, der har brug for hjælp til håndtering af eksamensangst.
Der, hvor hypnose udmærker sig i forhold til eksamensangst, er på to områder

Nu er den her igen, eksamenstiden.

Da jeg har arbejdet med at håndtere eksamensangst i mange år, ved jeg, at det er muligt at eliminere den frygt, der er i forhold til eksamen.

Og at der i dette tilfælde gælder det samme som i ethvert tilfælde, hvor man vil være bedre til noget. Man må træne. For at kunne træne i at håndtere sin eksamensangst, er det væsentligt at gøre sig klart, hvad det er, man vil træne. Mange, der er bange for eksamen, fokuserer på det, som jeg kalder et ikke-konstruktivt fokus.

Præstationsangst og eksamensangst.

Jeg mødre ugentligt mennesker, der oplever præstationsangst eller eksamensangst helt inde på livet.

Klientberetning om eksamensangst.

Jeg er en pige på 30 år, som endelig er blevet kvit med min eksamensangst.

Eksamensangst og præstationsangst.

Hans Scherfigs bog om “Det forsømte forår” er ikke skrevet forgæves.

Hvert eneste år, især på denne tid, kontaktes sonneRASMUSSEN og Unicoaching.dk af forældre og studerende, der lider af eksamensangst og præstationsangst.

En frygt, der gør, at foråret forståeligt nok forsømmes, fordi spekulationer og bekymringer, uro og søvnforstyrrelser, manglende koncentrationsevne og en konstant uro præger både dagen og natten.

Eksamen og eksamensangst.

Året igennem har jeg klienter, der lider af eksamensangst. Klienter, der lang tid før eksamen er nervøse, bekymrede, bange og mister såvel fokus som koncentration, fordi frygten om eksamen fylder meget. Det er forskelligt, hvad frygten handler om.

Klientberetning om eksamensangst.

Kære Christel!
1000 tak for din utrolig store hjælp, du har været helt fantastisk. 🙂
Du må undskylde at jeg først skriver nu, men jeg har bare haft så travlt lige siden jeg blev færdig.

Eksamensangst, Præsentationsangst – Klienberetning.

Jeg blev kontaktet af moderen til en 15 årig pige.
Pigen, der nu går i 9. klasse og om nogle måneder har folkeskolens afgangseksamen foran sig, var frygteligt plaget af præsentationsangst.

Eksamensangst, Præsentationsangst – Klienberetning.

Klient beretning: Fra præstationsangst til styrket skolegang i gymnasiet.

Hej Christel.

Nu er det jo ved at være rigtig lang tid siden, jeg har været oppe ved dig. Jeg vil bare lige fortælle dig, hvor godt det går med mig.

Jeg har netop lige nu læseferie i 3.g, skal til en masse eksaminer og bliver student d. 25. juni.

Foredrag om forberedelse til eksamen.

Foredrag om forberedelse til eksamen = ingen eksamensangst.
Foredrag om eksamensangst og håndtering af dette.

Det er i ungdommen, at det starter. Eksamen begynder at blive en del af skoleforløbet, og fra kun at have været en elev, der har skullet modtage og præstere i det kendte klassemiljø, er man med et udfordret og skal til eksamen, skriftligt som mundtligt.

Opstarten er blød, med årsprøver og øvelser i at fremlægge, men alligevel er der i hver eneste klasse elever, der udvikler eksamensangst og føler stor nervøsitet med hensyn til at skulle pæstere eller præsentere.

Foredrag om forberedelse til eksamen

Foredrag kursus og workshop i eksamensangst.

Flere gymnasieelever har kontaktet mig på det seneste omkring eksamensangst.

De har beskrevet, at de har gået på eksamenskurser bl.a. via deres studievejledere, og eleverne har givet udtryk for stor frustration.

En af dem sagde:

Jeg vidste da godt, at jeg skulle forberede mig ordentligt. Jeg vidste da godt, at jeg skal sørge for at have en dyb og regelmæssig vejrtrækning. Jeg vidste da godt, at det handler om at få sovet godt og være udhvilet, når jeg skal til eksamen, men her efter kurset føler jeg mig lige så hjælpeløs og usikker, som før kurset. Hvad skal jeg gøre?

Læs mere her.