Dårlig vane – dårlige-vaner

Jeg kender ingen mennesker, der er foruden én dårlig vane, eller flere dårlige vaner, selvom det naturligvis er et individuelt skøn af andres vurdering

Generelt om en dårlig vane eller flere dårlige vaner.

De mere generelle dårlige vaner, også bestemt ud fra samfundsmæssig side, er:

  • Tobaksrygning.
  • Indtagelse af for megen alkohol.
  • Passiv adfærd.
  • Negative sprog-mønstre.
  • Overspisning.
  • Overforbrug.
  • Neglebidning.
  • Overdreven hjælpsomhed.
  • Overdreven høflighed og eller uhøflighed.

JA, MÅSKE ER LISTEN UENDELIG MHT. DÅRLIGE VANER.

En dårlig vane var på et tidspunkt ikke en dårlig vane.

Som NLP terapeut arbejder jeg ud fra,

  • at de dårlige vaner på et tidspunkt ikke var en dårlig vane.

På et tidspunkt var det gavnende at udføre den handling,

  • der så på grund af gentagelsen er blevet udviklet til at være en dårlig vane.

Eksempelvis var det på et tidspunkt anvendeligt at kunne forsvare sig verbalt,

  • overfor ældre søskende eller kammerater, men det på en grov måde og i alle mulige andre regier at blive ved at forsvare sig verbalt og ”bide af folk”, kan nu være en dårlig vane.

Derfor er der nogle væsentlige spørgsmål, som klienter, der ønsker at afvikle dårlige vaner, altid stilles:

  • Hvad vil du?
  • Hvad forhindrer dig i og slippe din dårlige vane?
  • Er du selv i besiddelse af de ressourcer, der skal til, for at nå dit mål mht. og ændre dine vaner?
  • Hvad vil det at nå målet, betyde for dig på sigt?
  • Hvad vil du erstatte den dårlige vane med?

NLP-TEKNIKKERNE ER SÆRDELES EFFEKTIVE TIL NETOP DÅRLIGE VANER.

Og krydret med opmærksomhed og beslutsomhed, er det muligt selv at tage skeen i egen hånd og øve større positiv indflydelse på sit liv.

Over på min weblog har jeg skrevet mere om dårlig vane – vaner:

Dårlig vane – dårlige vaner