Om fobi – fobier – behandling af fobi – fobier

Fobi – fobier kan generelt deles op i 3 kategorier.

Jeg mener, at det er muligt at gøre noget ved de fleste former for fobi / fobier.

De fleste mennesker har en mindre eller større fobisk reaktion for noget.

I folkemunde kaldes fobier, at vi er bange for dette eller hint.

Det kan være fobisk angst for alt fra kryb som edderkopper, slanger, mus, snegle til hunde, fugle, vand, lukkede rum, højdeskræk, store og åbne pladser, nye og fremmede situationer, social fobi, bil bilkørsel, sejlads, flyrejser – flyskræk, elevator, og andre situationer, hvor man har følelsen af ikke at have kontrol over situationen og bliver bange og handlingslammet.

De kropslige fornemmelser ved fobier er hyppigst hjertebanken…

høj puls, rysten og temperaturstigning samt vejrtrækningsforstyrrelser, mavekneb når man møder/tænker på det, man er bange for.

Psykisk oplever man ofte ved fobi – fobier følelsen af panik, manglende overblik, forvirring, flugtfornemmelse og andre former for ubehag.

Fobi – fobier kan generelt deles op i 3 kategorier:

OM FOBI – FOBIER SOM ER KONKRETE.

Fobier som er konkreter er fobier, hvor et menneske eksempelvis er bange for hunde. Og grunden er, at personen en eller flere gange har haft reelle ubehagelige og angstskabende situationer med hunde. Man kan være blevet bidt af en hund eller forfulgt af en hund mv.

Konkrete fobier er altså en form for angst – panikangst, hvor det er enkelt at finde og forstå grunden til reaktionen.

Mennesker med konkrete fobier tager forholdsregler i deres hverdag for at undgå det, der tænder en fobi, og dette kan være særdeles generende og i mange tilfælde give en oplevelse af ufrihed.

De allerfleste lever dog fint med deres fobier, selv om de har en reel fobi. Først når en fobi griber hæmmende og dramatisk ind i en hverdag, så der er alt for mange situationer, man søger at undgå, er det nødvendigt at søge behandling.

OM FOBI – FOBIER SOM ER SYMBOLSKE.

Som navnet siger, er symbolske fobier en reaktion, hvor det, der skaber fobien, er af symbolsk karakter. For eksempel kan mennesker være særdeles bange for slanger uden nogensinde at have mødt eller haft en ubehagelig situation med en slange. Mennesker kan eksempelvis også være bange for at flyve, selvom de aldrig har prøvet det.

Dette kaldes for symbolske fobier.

De bør behandles anderledes end de reelle fobier, da det er nødvendigt at afklare, hvorfor sindet har brug for denne ”ventil”, eller sagt på en anden måde: hvad dækker eksempelvis slangen over af ubearbejdede og ofte fortrængte situationer. Grunden til, at sindet ”skaber” en fobi, er , at det en gang imellem er nødvendigt at kunne reagere med angst på en legal måde. Symbolske fobier kan være meget generende i dagligdagen.

OM FOBI – FOBIER SOM ER EKSISTENTIELLE.

Fobier som er eksistentielle handler om angst i en større og bredere målestok, og det er måske ikke helt korrekt at kalde disse angstformer for fobier. Men for overblikkets skyld drejer det sig om, at mennesker, der har angst for bare at være til, angst for at leve, angst for hvad andre siger/tænker om dem, angst for at stå ved sig selv – ja alle disse former for mere blivende angst og uro, der kan opstå i mange situationer, må disse tilstande benævnes som eksistentielle, de har noget med hver enkelts eksistens at gøre.

Eksistentiel angst kan i nogle tilfælde være handicappende for et menneske, og de fleste vil være i kontakt med egen læge eller psykiater og også hyppigt være medicinerede, når der generelt er stærk og dominerende angst i et menneskes tilværelse. Læs iøvrigt afsnittet socialfobi.

JEG HAR EN FOBI!

Når du lider af en fobi, ved du, hvordan det er:

  • Du har angstreaktioner, både før du befinder dig i en situation, hvor det duer bange for, er tilstede. Og du kan være så bange, at fobien i værste grad invaliderer dig, for du slet ikke aner, hvad du skal stille op, hvis ubehaget og panikken har tag i dig.

Fobiskreaktion:

  • Det er normalt at være lidt bange. Var vi ikke bange, ville vi være overmodige og slet ikke forholde os til, at der er ting i livet, vi skal være påpasselige overfor.

Men når:

  • En fobi for højder.
  • En fobi for at flyve, flyskræk.
  • En fobi for små rum, klaustrofobi.
  • En fobi for åbne pladser.
  • En fobi for edderkopper, hunde, katte, fugle, slanger.
  • En fobi for broer og tunneller og elevatorer.
  • En fobi for at præsentere et budskab.
  • En fobi for mørke.
  • En fobi for om man dummer sig og bliver grinet af, fylder så meget at man bliver handlingslammet og holder sig inden døre i sin tryghedszone, er det for meget, og så er det på tide at tage skeen i egen hånd og gøre noget.

For de følelser og tanker, de kropsfornemmelser og reaktioner, man har som et menneske med en fobi, er tegn på angst, og dem skal du lære at håndtere.

For ud over angsten for mørke, som de fleste vokser fra, og ud over angsten for tordenvejr, som de fleste også vrister sig ud af i barne- eller ungdomsalder, kan fobier være sejlivede følgesvende, der kaninvalidere og begrænse store områder af dit liv.

Hjertebanken, behov for at flygte, svimmelhed, tankemylder, koldsved, et behov for at ingen opdager, hvor dårligt man har det osv. osv. er nogle af de mest klassiske tegn på en fobi. Når du opdager, at du undlader at gøre ting, på grund af fobien, skal du agere. For alle disse reaktioner forsvinder, som jeg har været inde på, kun sjældent af sig selv.

Og DU skal have hjælpe til at vinde over de indre dæmoniske kræfter”, så en indre og usynlig, men tydeligt mærkbar fjende, ikke tager herredømmet fra dig.

Nogle af vores fobier er forståelige.

Det er forståeligt, at vi i vores dybe instinkt har en latent frygt for dyr eller situationer, der kunne slå os ihjel. Således må vi tro, at urmennesket var bange for slanger, edderkopper, vejrfænomener, rovdyr (som i vores moderne tid kan opfattes som hunde og katte), samt at få hovedet under vand. Men vier jo ikke urmennesker længere. Vi er ikke nødt til at basere vores tilværelse på primitiv og instinktiv kamp for at overleve. Og derfor må vi som moderne mennesker lære at håndtere de angstreaktioner, som fobien sætter i gang. For i de allerfleste tilfælde er det falsk alarm.

Alle har en historie.

Vi har alle en historie, og de af os, der udvikler fobier, kan finde forklaringer i egen historie på, hvorfor angsten er dukket op og har taget et jerngreb i os.

Via samtale og hypnose, som er min behandlingsform, finder vi mange gange den konkrete årsag til, at fobien startede. Nogle gange er fobien af symbolskkarakter.

Bl.a. arbejdede jeg engang med en pige, der var bange for slanger, selvom hun aldrig havde mødt en slange i sit virkelige liv.

Hun havde dog en række situationer, hvor mænd havde været for nærgående over for hende, men da hun ikke havde fået meldt fra, havde ubehaget inden i hende, lagret sig og kom så ud via fobien for slanger.
Uanset om dinfobier af faktuel eller symbolsk karakter, er der råd. Det allerbedste råd er, at du forholder dig til det og får hjælp, inden dit liv totalt plages af og begrænses af angsten.

Man kan sige meget om, at al angst bunder i en dødsangst, men da vi jo netop ved, at dødener det eneste sikre, skal angsten for denne ikkefylde så meget, at man bliver siddende på sit værelse, takker nej til oplevelser og ferier, ikke tør gå ud, hvis DMI har lovet torden, hele tiden er overordentligt opmærksom på en hund, en kat, en fugl. Isolerer sig i håbet om, at angsten ikke kommer.

Giv dig selv den gave, at du lærer at mestre irrationel og fobisk angst, så du kan leve et langt mere frit og naturligt liv.

OM BEHANDLING AF FOBI - FOBIER.

Afhængigt af hvilken form for fobi, et menneske har, varierer måde at behandle disse på. Udgangspunktet er altid at afklare præcist hvad, der skaber angsten. Dernæst drejer det sig for mig som NLP-terapeut at undersøge, hvad der sker indeni, primært på det mentale plan.

Det betyder, at jeg hjælper klienten med at beskrive, hvilke indre forestillinger og hvilken indre selvsnak, der opretholder og forstærker angstfornemmelsen. Det at afvikle fobien handler så om at bearbejde årsagerne til fobiens opståen, og hyppigt med hypnose – trancebehandling og ressourceforstærkning at ændre klientens forhold til fobi – kilden

Behandling-af-fobi-fobier

De fobier jeg typisk arbejder med.

Fobi, angst for at flyve – Flyskræk - Kvinde 30 år

Jeg har masser af gange formået at fjerne en fobi helt.

Læs mere her.

Kvinde, i 40`rne om sin egen oplevelse omkring angst og fobi.

Kære Christel – du er fantastisk!!!!

Jeg har idag prøvet dine “angstmetoder” af, og fra nærmest at have afholdt mig så vidt muligt fra at køre over broer i flere år (og hvis jeg skulle, skulle der i hvert fald være godt vejr med solskin og ikke for meget blæst), ja, så har jeg idag kørt over den nye Lillebæltsbro i øs-pis-plaskende regnvejr – både over og hjem!

Jeg gjorde, som du har sagt, og det gik bare så fint.

Læs mere her.

Araknofobi – angst bange for edderkopper.

Der hersker en del diskussion om, hvilken fobi der er den mest almindelige, men araknofobi ligger i hvert fald meget tæt på toppen, hvis ikke den har førstepladsen. Op mod 50% af alle kvinder og 10% af alle mænd lider af araknofobi i større eller mindre grad.

Læs mere her.

Klaustrofobi.

Klaustrofobi er angsten for at opholde sig et lille, lukket rum. Som eksempelvis et badeværelse med et lille eller intet vindue, en elevator, et kosteskab mv.

Når jeg læser på nettet om klaustrofobi, bliver jeg en smule sur. For flere hævder, at det at klaustrofobi er udbredt – og nogen nævner endda at det er populært, skyldes film – og bogbranchen. Jeg er meget uenig i dette.

Læs mere her.

Akrofobi – højdeskræk.

De fleste kender til det ubehag, der dukker op, når man er trasket op i et udsigtstårn og kigger ud. Det er som om jorden trækker i en, og man træder et skridt tilbage fra kanten. Det er ikke en fobisk reaktion, snarere en naturlig sund reaktion, fordi vi er højt oppe og vurderer, at det jo går helt galt, hvis vi falder ud.

Læs mere her.

Ailurofobi, Cynofobi og Ophidiofobi – angsten for henholdsvis katte, hunde og slanger.

Disse tre fobier, der er meget udbredte, er nogle af de få, hvor man kan argumentere for, at de måske har en biologisk baggrund. Som race har rovdyr som løver, tigre, og andre store kattedyr, samt ulve, sjakaler mv. – og ikke mindst gift – og kvælerslangerne absolut været reelle trusler med hensyn til overlevelse.

Læs mere her.

Aerofobi – bange angst om angsten for at flyve.

Nogle mennesker svæveflyver i deres fritid. Mange har en drøm om at blive piloter og stewardesser. Nogle flyver til USA flere gange i deres ungdom, og så sker der det, at nogle udvikler Aerofobi, har en udpræget og intens angst for at flyve.

Jeg har i adskillige år arbejdet med mange, både kvinder og mænd, der er rædselsslagne for at flyve.

Læs mere her.

Skotofobi – angsten bange for mørke - mørkerædhed.

De allerfleste børn har i kortvarige perioder af deres barndom angst for mørke. Hvis angsten for mørket fortsætter, så man selv som 12-13 årig kun kan finde trøst og tryghed, når man sover i forældrenes seng, må der gribes ind.

Læs mere her.

Mysofobi Angsten for snavs og eller bakterier.

Mysofobi Angsten for snavs og eller bakterier mv. kommer til udtryk på mange forskellige måder, som grundlæggende kan føres i to retninger.

Læs mere her.

Agorafobi, angst bange for åbne pladser.

Når der om sommeren er friluftskoncerter, og når der om sommeren er markedsdag, holder personen, der lider af agorafobi sig langt væk.

Det at krydse en åben plads, det at opsøge nye situationer og det at forholde sig til større åbne områder er situationer, som mennesker med agorafobi slet ikke kan udholde.

Læs mere her om.

Brontofobi – fobi angst bange for tordenvejr.

Fobi for tordenvejr kan komme til udtryk på mange forskellige måder, og jeg giver her et indblik i, hvordan fobien kan komme til udtryk.

Nogle bliver ængstelige, når den lumre luft bliver massiv og holder sig konsekvent indendøre. Mange søger tilflugt på deres badeværelse, hvor de sidder og ryster. De fleste søger at undgå at være alene, når det tordner, og er man alene, kan man gemme sig under sin dyne, tage ørepropper i, fordi netop lyden skaber så stor indre uro.

Læs mere her.

Trypanofobi. - Angst for nåle – nålefobi.

Det var mig en glædelig nyhed, da jeg forleden fik en mail fra en af mine klienter der der havde angst for nåle.

Jeg havde for nogle uger siden en ung kvinde i behandling for nålefobi. En ung kvinde, der som en af de få unge kvinder i dette land, netop ikke havde huller i ørerne grundet sin mangeårige angst for nåle.

Læs mere her.

Telefonskræk. Jeg har en angst – jeg er bange for og skulle ringe andre op!

Jeg har i tidens løb talt med mange, der i større eller mindre grad, lider af det, der populært kaldes for telefonskræk.

Flere af disse har været journalister og sælgere. Mennesker, der dagligt er nødt til at tale i telefon, og derfor dagligt konfronteres med deres telefonskræk.

Læs mere her.

Ornithofobi, angst, bange – fobi for fugle.

I behandlingen af fuglefobi lægger jeg vægt på helt klart at få afgrænset, hvad det er for skrækscenarier, der foregår på det indre plan.

Læs mere her.

Odontofobi Tandlægeskræk angst for tandlæge tandlæger.

Jeg har siddet med dem masser af gange.

Kvinder som mænd, og rigtigt mange midaldrende mænd, der blot ved at tænke på at gå til tandlæge, får angstreaktioner. Voksne mennesker, der undlader at gå til det halvårlige eftersyn. Voksne mennesker, der udskyder det at gå til tandlæge i årevis, også selvom tandlægerne gør en kæmpe indsats for at berolige og for at gøre et besøg hos tandlægen så rart som muligt.

Læs mere her.

Aquafobi akvafobi angst, bange for vand – vandskræk.

Det er godt, at vi kan blive bange som mennesker. Kunne vi ikke blive bange, er det usandsynligt, at vi ville overleve.

Hvis vi som mennesker ikke kan reagere, når vi bliver bange, som når vi eksempelvis står på fortovet og ser eller hører en stor last bil komme drønende, men bare går over vejen, var vores liv i fare. SÅ de fleste kan, når de reflekterer godt se pointen i at tage ved lære af reel frygt.

Læs mere her.