SONNERASMUSSEN.DK

Christels blog

Af terapeut Christel Sonne Rasmussen

Eksamenangst – Eksamenscoaching

Så er eksamenstiden over os igen. Med pensum og læsning, eksamensborde og for nogens vedkommende: eksamensangst.

Eksamen er jo spredt ud over året, men nu hvor kommende studenter sveder ekstra ihærdigt, er eksamensnervøsiteten og eksamensangsten intens.
Hos Unicoaching bliver vi kontaktet af mange, der har brug for coaching for at være bedre klædt på, både før og imens de sidder i eksamenslokalet.

For alt for mange døjer utroligt meget.

  • Søvnforstyrrelser, uro, bekymringer, mentalt kaos, og det er desværre heller ikke sjældent at vi hører om “den berømte sorte klap”, der går ned, og om oplevelser af besvimelsesanfald m.m. jo, der er nogle, der har det specielt dårligt. Men fortvivl ikke, for der er så uendelig meget at gøre, og meget af indsatsen skal lægges før eksamen. På samme måde som med en sportspræstation. Forberedelsen er afgørende.

Undertegnede, Christel Sonne Rasmussen, der har coachet rigtigt mange eksaminander i tidens løb, og som også er stresscoach, har i de seneste år tænkt meget over, hvad det er, der får det til at være så foruroligende at tænke på og at gå til eksamen.

Og ser en nøje sammenhæng imellem de faktorer, der kendetegner stress og de signaler, ja nogle vil endda kalde det symptomer, som viser sig ved eksamensangst/præstationsangst.

  • Ved stress er der mange faktorer i spil. Og lad mig nævne 3 af disse, for at redegøre for min sammenligning mellem eksamensangst og en typisk stressreaktion.
  • Stress opstår, når der er mangel på overblik man ikke har oplevelsen af at have indflydelse på situationen der ikke er balance imellem forventninger og ressourcer(tid og kræfter).
  • Stress opleves, som skrevet mange andre steder på dette site, som at overskuddet “snøres fra”. Det gælder alle planer: det fysiske overskud, det mentale overskud, det følelsesmæssige overskud, det sociale overskud – ja, på alle planer snøres overskuddet fra, og stressreaktionen er naturligvis individuel fra person til person, men oplevelsen af uro i kroppen, træthed eller søvnforstyrrelser, kaostanker eller manglende evne til at prioritere eller fokusere, angst, tristhed og bekymring samt kortluntethed eller fravær rent socialt, er klassiske tegn.

Og sidder du lige nu og har et par eksaminer foran dig, er du kanske en af dem, der tænker “Jamen, sådan der har jeg det jo lige nu”.

Du er i stress. Eller du har eksamensangst. Det kommer som sådan ud på eet.

Hvorfor går jeg så op i at redegøre for dette?

Det gør jeg, fordi jeg i årevis har været af den opfattelse, at vi mennesker indeholder alle de ressourcer, vi har brug for. Jeg er fuldt bekendt med, at vi ikke altid oplever at være i kontakt med disse ressourcer, men de er der. Og jeg er af den opfattelse, at de fleste danskere har oplevet stress i kortere eller længere perioder, vekslende fra et par timer udi det længere perspektiv.
Og har oplevelsen af, at de fleste er i stand til at håndtere en hverdags-stress. Og at de fleste har udviklet deres egne strategier for at håndtere stressede situationer.

Lad dog denne viden og erfaring komme dig til gavn, nu hvor eksamen står for døren.

Gør dig bevidst om, hvad du plejer at gøre, når du er stresset, og brug nogle af disse, evt. selvudviklede teknikker til at håndtere den uro eller nervøsitet, du fremkalder i forhold til eksamen.
Og jeg skriver …”du fremkalder i forhold til eksamen”. For det er dig selv, der får skabt dette skrækscenarium i forhold til eksamen, for eksamen er jo bare eksamen. En kort stund, dit liv taget i betragtning, hvor du kan fortælle og vise, hvad du ved om et emne.
Der er nogle, der lytter på, javist.
Og stadig er det kun eksamen.

Måske tænker du:

  • Ja, det er da nemt nok at sige, når man ikke er bange. Det er nemt nok at være nøgtern, men det er jo heller ikke dig, der ryster og græder, ikke kan sove, ikke ved om du kan dit stof. Det er jo heller ikke dig, der går og frygter censors mening. Du har jo dit på det tørre, men den karakter betyder alt for mit gennemsnit, og hvis jeg ikke kan leve op til den, så kan jeg ikke komme ind på den videregående uddannelse, jeg ønsker mig”.

Som skrevet tidligere:

  • Der er masser at gøre, og coaching er et fremragende værktøj til håndtering af præstationer og håndtering af eksamensangst. Og selvom man ikke lige nu går i skole, har jeg også siddet der, ved eksamensbordene Og selvom man har sit på det tørre, hvis man da nogensinde har det, så er der stadig masser af eksaminer på den ene eller anden måde livet igennem.

Så:

  • Hvis du aldrig vil være bange for eksamen mere, eller hvis du vil kunne håndtere den stress, der er opstået ud fra eksamen, så send en mail. For min personlige holdning er, at ingen skal finde sig i at være så urolig, at det dæmper livskvaliteten i drastisk grad.

God læselyst til de af jer, der stadig slider med pensum.

Maj 2008 / August 2011
Christel Sonne Rasmussen
Unicoaching.dk

Af Christel Sonne Rasmussen - 31 maj, 2008

Læs mere i samme kategori:

Foredrag kursus – workshop i eksamensangst

Flere gymnasieelever har kontaktet mig på det seneste omkring eksamensangst.
De har beskrevet, at de har gået på eksamenskurser bl.a. via deres studievejledere, og eleverne har givet udtryk for stor frustration.

Foredrag om forberedelse til eksamen mundtligt og skriftligt

Foredrag om eksamensangst og håndtering af dette.
Det er i ungdommen, at det starter. Eksamen begynder at blive en del af skoleforløbet, og fra kun at have været en elev, der har skullet modtage og præstere i det kendte klassemiljø, er man med et udfordret og skal til eksamen, skriftligt som mundtligt.

Tandlægeskræk

Hvert enkelt menneske har sine egne grunde til at være bange – have angst for tandlæger og det, der foregår i selve tandlægestolen.

Naturligvis er det en form for intim behandling at skulle åbne munden, læne sig tilbage og tillidsfuldt stole på, at tandlægen gør sit job ordentligt.

Læs forrige indlæg:
Læs næste indlæg: