SONNERASMUSSEN.DK

Typer af coaching

Coaching findes i mange typer – ens for dem alle er, at de giver det bedste afsæt i at hjælpe en den rigtige retning 

Individuelle – professionele coaching forløb inden for kognitiv coaching

  • Resultatskabende kognitiv coaching.
  • Effektiv støtte til problemløsning og personlig udvikling.
  • Kognitiv coaching hjælper dig til at udvikle dit potentiale og din ydeevne.
  • Kognitiv coaching genskaber evnen til at tænke mere klart.
  • Kognitiv coaching er et begreb, der er videreudviklet fra den kognitive terapi. Der, hvor kognitiv coaching adskiller sig fra det terapeutiske felt, er at der i kognitiv coaching orienteres ud fra nutidssituationen og der arbejdes fremad. Således vil der blive brugt meget lidt eller ingen tid på at høre, hvordan man er kommet til et fastlåst punkt. Og der bliver brugt megen tid på at bevidstgøre, hvor man er lige nu, og i hvilken retning man vil bevæge sig.

 

Den kognitive trekant dækker over:

  • Vores tanker
  • Vores kropsfornemmelser
  • Vores emotioner/følelser

Det, der sker i den kognitive coaching er, at man afklarer, hvilke tanker, følelser og kropsfornemmelser, der hører til en fastlåst situation. Og herefter definerer hvilke tanker, følelser og kropsfornemmelser, der hører til den ønskede situation.

Og så går arbejdet i gang med at afklare, hvilke kompetencer og strategier, der kan bringes i spil for at personen selv oplever at have redskaber til at bevæge sig imod målet.

Et eksempel kunne være:

En pige/kvinde på 19 år har eksamensangst.
Hun beskriver, at hun tænker. “Det vil aldrig gå godt/jeg dumper garanteret/de synes nok, at jeg er dum/jeg vil slet ikke kunne formulere mig og tænk, hvis jeg ryster og har black out”.

Pigen beskriver, at hun er bange og modløs, skrækslagen og energiforladt og føler absolut ingen selvtillid.
Og beskriver, at hun kan mærke en trykken for brystet og konstant uro i maven kombineret med søvnforstyrrelser.

Når dette er defineret, afklares, hvad pigen mon ønsker sig i stedet.

Hun ønsker, at:

Se sig selv som en, der sidder roligt og glad, med tillid til egne evner og eget potentiale og med evnen til at tænke og tale klart og sammenhængende. Pigen kunne tænke sig at hun selv mente, at censor og lærer var interesserede og hjælpsomme.
Pigen beskriver, hvordan disse “ønsketanker” ville gøre hende rolig og afslappet i kroppen, og ville give hende lyst og tro på forberedelsesprocessen og give hende rolige nætter.

Det, som man i kognitiv coaching i et eksempel som det ovenstående gør, er at genskabe evnen til at tænke og tale klart og sammenhængende ved at finde situationer frem, hvor personen har kunnet dette.

Man arbejder med at “punktere” de begrænsende overbevisninger og derigennem at generere en bevidst strategi, så personen, når sessionen er overstået, går ud af døren med et helt konkret redskab til at holde fokus på det, hun vil og igen ved, at hun kan.

Den kognitive coaching kan bruges indenfor alle slags præstationer, indenfor alle sammenhænge og relationer og er et gavnende og bevidst værktøj til selv at kunne skabe og opretholde det fokus, der er gavnende.

Teenagecoaching

Jeg har siden jeg blev færdiguddannet som coach i 2007 haft en forkærlighed for teenagecoaching.

Teenagetiden beskrives af mange eksperter som den mest stressede periode i et menneskes liv. Fra barn til ung, en krop der er under ombygning, en trang til at føle sig sikker og god nok, en udpræget tendens til at sammenligne sig med andre samt livtag med grænser, der skal afprøves og frygt eller længsel efter voksenlivet.

En tid, hvor selvværdet ikke er i top, hvor de voksne ikke forstår noget som helst, hvor den første kærestesorg rammer og hvor mange unge erkender, at det er nu, at de skal leve livet. Men hvordan gør man?? og især: hvordan får man styr på sine tanker og følelser, uden at være i konstant kontakt med usikkerhed, ængstelse, frygt og frustration.

Her kommer teenagecoaching ind i billedet

I coaching sessioner med en teenager tager vi altid udgangspunkt i, hvad der er svært.-tager en snak om det, som netop ligger teenageren på sinde.

Selvværd, spisevaner accept af sig selv usikkerheden om hvad andre mener, kommunikation med forældre og venner, eksamensangst, fremtidsmål, negative tanker … you name it, for listen er lang, og alt har betydning.

 

Det, jeg synes, er specielt værdifuldt i arbejdet med teenagere, er deres åbenhed, følsomhed og mentale imødekommenhed.

Det gode ved teenagere er, at de nemt lader sig inspirere og har en iboende lyst til at gøre noget, så de selv har indflydelse på at få det bedre.

Det er tit sådan, at det er en far eller mor, der kontakter mig, og derefter mødes jeg selv med teenageren.

Som teenagecoach bliver jeg den følgesvend og guide, der kan gøre uoverskuelige situationer overkommelige igen.

 

Nogle af de temaer, der hyppigst bearbejdes i ungdoms- eller teenagecoaching er :

  • Selvværd og selvtillid
  • Håndtering af stress
  • Hvordan virker jeg i andres øjne
  • Kærlighed
  • Dårlige vaner såsom spiseforstyrrelser, cutting, alkohol- eller hashforbrug
  • Motivation og målsætning
  • Troen på fremtiden

Der sættes altid 1½ time af.

Ring og hør nærmere omkring teenagecoaching.

Par, i starten af 40rne

Kære søde Christel. Hvor er det ved at være længe siden. Hvilken jo faktisk både er godt og skidt? Vil du finde en tid til os? Vi er landet på begge ben, med hinanden i hånden efter vores turbulente 2011, 2012 og 2013 med stress ud over det hele, rabundus i selvstændigt firma, arbejdsløshed, økonomisk… Læs hele historien “Par, i starten af 40rne”

Vi opsøgte Christel som parterapeut i slutningen af 2011

Vi læser jævnligt på Christels hjemmeside, og tænker tilbage på Christel med varme mindre, derfor vores feedback om at gå i parterapi.Valget for os stod mellem og vælge en skilsmisse eller med at forsøge os med parterapi. Kort fortalt min hustru og jeg har kendt hinanden i nærmest en menneske alder. Sammen har vi 3… Læs hele historien “Vi opsøgte Christel som parterapeut i slutningen af 2011”

Vi gik i parterapi og fandt igen gnisten i vores parforhold

Vores historie om at gå i parterapi. Jeg har valgt at fortælle vores historie om at gå i parterapi, da det virkelig har ført vores liv tilbage i den rigtige retning. Vi har fundet det gode frem i hinanden igen og nyder at være sammen. Jeg vil gerne berette overfor andre, hvor stor hjælp det kan… Læs hele historien “Vi gik i parterapi og fandt igen gnisten i vores parforhold”

Dame - 52 år

Parterapi, utroskab

Hej Christel Tak for hilsen og i øvrigt tak for hjælpen i hele forløbet. Tror desværre aldrig ville være lykkedes. Min kone var nok desværre der at hun var for langt væk, i kombination med at hun ikke rigtigt kunne tage de beslutninger, der skulle til for, at det her ikke kørte af sporet. Jeg… Læs hele historien “Parterapi, utroskab”

Parterapi august 2006

Vi var i parterapi hos dig i august sidste år Vi kom i parterapi fordi vi aldrig kunne få løst de problemer der opstod, selvom vi selv talte meget og længe om dem. Efter vi gik fra den sidste konsultation, var vi begge overbeviste om at vi havde fundet nøglen til problemet. Nu et halvt… Læs hele historien “Parterapi august 2006”

Så stor ros og tak til dig for, at du deler din viden og erfaring

Kære Christel. Først og fremmest vil jeg sige dig tak for alle de utroligt spændende og gode artikler/indlæg som kan findes på din hjemmeside. De er skrevet i et dejligt, forståeligt og læsbart sprog, og jeg allerede blevet lidt klogere på mig selv og mit parhold. Og her kommer så den triste del af historien.… Læs hele historien “Så stor ros og tak til dig for, at du deler din viden og erfaring”

Mand, 36 år.

Mit ægteskab er i krise

Jeg skriver til dig da jeg er i den forfærdelige situation at mit ægteskab er i krise, og så lørdag morgen fandt jeg en artikel du har skrevet som hedder “når kvinder mister gnisten, følelser og ønsker skilsmisse” det er netop den situation jeg står i, og må sige at den ramte plet, aldrig har… Læs hele historien “Mit ægteskab er i krise”

Benægtelse og retfærdiggørelse ved utroskab

Kære Christel. Jeg har læst dit indlæg om benægtelse og retfærdiggørelse ved utroskab (og efterhånden også mange af de andre indlæg på din side). Indlægget ramte virkelig plet på, hvad jeg oplever lige nu, og det var på sin vis en lettelse at se, at der rent faktisk er nogle forklaringer på den type reaktion.… Læs hele historien “Benægtelse og retfærdiggørelse ved utroskab”

Kvinde (35 år)

En ung 28 årig mands beretning om Jalousi

Jalousi på grund af en skilsmisse. Det er utrolig rart og genfinde roèn i kroppen. At mærke hvordan overblik og overskud igen vender tilbage i hverdagen. Jeg er en ung fyr på 28 der, 3 md.efter jeg blev gift, blev blæst ud af kurs af en kedelig skilsmisse. Da jeg begyndte et nyt parforhold, udviklede… Læs hele historien “En ung 28 årig mands beretning om Jalousi”

Mand 28 år

Om jalousi

Om en jalousider tog over…. Min kæreste og jeg havde en uheldig start på vores forhold. Vi havde kendt hinanden længe og var nu kommet så tæt at det ville udvikle sig til et kærligheds forhold. Hun havde desværre kæreste på og jeg skulle til militæret. Men som sommeren skred frem fik hun slået op… Læs hele historien “Om jalousi”

Indlæg om coaching

Eksamen og eksamensangst

Jeg har igennem mange år hjulpet studerende af med deres eksamensangst.
Og bemærker, at eksamensmønsteret har ændret sig en del. Nu er det ikke kun i forårsmånederne, at der er eksamen. Der er prøvet og eksaminer stort set hele året igennem, hvorfor der er en konstant søgning med hensyn til bearbejdning af eksamensangst og coaching med hensyn til at få styr på sig selv og kontakt med klar tanke, tale og hukommelse i eksamenssituationerne.

Stress, hvem har ansvaret for hvad?

Når en stresspolitik udformes, er det væsentligt at gøre sig klart, hvem der har ansvaret for hvad.

Om selvværd og begrænsende overbevisninger

Som nævnt i et tidligere dokument, er det muligt via coaching at opbygge og forstærke fornemmelsen af selvværd.

Stress er fravær af nærvær, også i dit parforhold

Hvordan bruger du stresscoaching i dit parforhold.
Jeg tænker tit på, at vi lever i en tid, hvor alle store indsigter og erkendelser er gjort, og hvor det bl.a. via internettet er supernemt at finde disse. Som jeg i dag talte med et par om, ja så er det jo egentligt ganske indlysende, hvordan man får sit parforhold op at køre – også efter en krise.

Hvis hver part gør, hvad de kan for at vise respekt, i tale og handling.
Hvis hver part viser den anden interesse og er anerkendende i tale og handling.
Hvis hver part tager ansvar for at skabe holdepunkter og lyspunkter, i hverdagene
Hvis man samarbejder omkring det praktiske og det sociale
Hvis man har en “helle”, hvor man hver dag får sagt farvel, hej igen og godnat på en rar og tryghedsskabende måde.
Og hvis man konstruktivt taler og løser tingene i den rækkefølge, de kommer,
Ja så kører parforholdet igen.
Både banalt og basalt.
MEN hvad er det så, der er menneskenes barriere?

Offer – bøddel og redningsmand

Et offer ”kupper” dig, og du opdager det først langt senere, og pludselig er du blevet bøddel.
At gøre sig til offer er at have et mindreværd, der i en nær relation skaber afhængighed til partneren, og partneren bliver bøddel uden at ville være det, i hvert fald i yderste konsekvens. hvis en part i et forhold føler megen afmagt og utilstrækkelighed og kun er helt tryg og lykkelig sammen med partneren og ikke tager ansvar for egen afmagt, sættes et uhensigtsmæssigt reaktionsmønsmønster i gang. Den anden part gøres nemlig ufrivilligt til bøddel eller redningsmand..

Christel Sonne Rasmussen – Fokus og fleksibilitet

Vi generer energi til det, vi fokuserer på. Og at vores evne til at holde fokus dermed bliver en af de mest afgørende evner for vores glæde, sundhed, ja livskvalitet i det hele taget.
For at forbedre evnen til at holde fokus , må man også vide, hvordan man motiverer sig, hvilket dækker over at holde sig sine mål for øje og overkomme de barrierer, der er eller opstår undervejs. At holde fokus og at opretholde motivationen er de bedste mentale følgesvende, for os.

Din teenager skal coaches, ikke opdrages.

Forældrerollen ændres totalt, når et barn går i puberteten.
Mange forældre bliver bange og begræder tabet. Hvor blev mit lille, søde barn af? Hvad skal jeg stille op med dette uopdragne monster? Men i stedet for at betragte forvandlingen som et onde skal forældrene lære at se det som en gave. Som en chance til at træde ind i en anden rolle.

Opfordringen fra denne bogs forfatterteam, der består af fire professionelle coachere og forældre, lyder:
Sig farvel til opdragerrollen og bliv i stedet sparringspartner for dine store børn; bliv deres teenagecoach. Det skaber et langt bedre og mere holdbart forhold til teenageren, og giver dig muligheden for et langt sjovere og mere udviklende liv, også når teenageren for længst er flyttet hjemmefra og livet skal defineres på ny.

Julenat i Bethlehem – Elsk muren ned

Jeg anede ikke, før jeg hørte nedenstående Youtube klip, at der eksisterer en mur rundt om Betlehem.

Og jeg blev inderligt glad, da jeg hørte Lars Lilholt synge om Betlehem og kærlighed. Og at sangens tekst nu hænger i både en dansk og engelsk udgave på muren omkring Betlehem, giver håb.

Jeg kommer tit i en særlig blid, henført og melankolsk stemning, når jeg hører Lars Lilholts melodier og tekster. En stemning, hvor grundklange i sindet, hvor længsel efter fred, længsel efter kærlighed, glæde og hjælpsomhed synger. En sang, som jeg tror, at de fleste af os har i vore hjerter, men hvor indre mure er blevet bygget op, som forsvar mod angreb og fornedrelser – og som ly for afvisninger og svigt.

Målsætning – det at nå dine mål i livet

Uanset om vi inspireres af Tv-reklamer eller aviser, en snak med naboen eller en snak med os selv, ja så går en del af menneskenes tid og energi med at huske at drømme og at sætte sig mål.
Og det er godt.
For som mennesker tror jeg, at det har afgørende livskvalitet for os at drømme og blive ved at sætte mål. Og at nå dem, der har virkelig betydning og som skaber et løft for os.

Ansvar

“Ansvar” vi ved det godt som mennesker. At vores livskvalitet og arbejdsglæde primært er vores eget ansvar.

Supervision

Tager vi helt bogstaveligt fat i ordet supervision lægger det op til at man anlægger et supersyn

Det betyder, at supervision er en arbejdsform, hvor det at kunne anskue sig selv, en problematik, en arbejdsplads fra flere vinkler, anvendes.
De fleste kender udtrykket at være flue på væggen, der er en beskrivelse af at kunne indtage en observerende og lyttende position.

Ligeledes kender de fleste også udtrykket at gå I andres mokkasiner. Selvom udtrykket er indiansk inspireret, fortæller det om, at vi oplever noget andet, vores mentale synsfelt udvides ganske enkelt, når vi I en supervision inviteres til at gå I et andet menneskes sted og iagttage og vurdere en situation herfra

Model af verden – og – supervision

Det er jo sådan, at vi alle har hver vores model af verden, og at vi derfor ikke kun har et univers af tanker og oplevelser, men eksisterer på vores arbejdspladser og familier I multiverser.

En klassisk grundkonflikt, fagligt som personligt, er at vi bærer rundt på vores egen model, og ønsker denne bekræftet. Når dette så ikke sker på eksempelvis en arbejdsplads, kan en supervision være gavnende.

Rammen omkring en supervision er, at supervisor er en person…

der kommer udefra, lytter til de problematikker, der er – for en medarbejder eller en gruppe – og inviterer til andre synsvinkler, der kan virke fremmende for problematikken og processen.
Derfor ser jeg, at supervision og supervisors opgave bliver at invitere ind I et nyt landskab. Et landskab, hvor der stoppes op, og de konkrete problematikker anskues fra flere vinkler, så der erkendelsesmæssigt sker et skift.

Der er flere varianter af supervision

Afhængigt af hvilke miljøer, man befinder sig I, kan supervision ses som undervisning i vejledning, coaching, mentoring, rådgivning. Også kollegial supervision er en arbejdsform, der bruges mere og mere, primært I pædagogiske miljøer.

Jeg arbejder med flere former for supervision.

Dels den coachende form, hvor jeg som supervisor er såvel opdagelsesrejsende, detektiv, kaptajn og kunstner fordi det er berigende og nødvendigt at sætte forskelige ressourcer ind. Der skal opdages, undersøges, styres og tænkes nyt og sættes nye mål I en coachende supervision.

I en kollegial supervision igangsætter og underviser jeg I selve denne model. Her kommer der tilligemed et reflekterende team på banen, så denne supervisionsform lægger op til at undersøge de forskellige modeller og universet og med stor respektfuldhed og lydhørhed at udvide erkendelsen, bevidstheden, metoder, interaktion blandt meget andet.

Mit udgangspunkt for supervision er funderet I NLP – teorien, der bygger på, at:

  • Alle mennesker har de ressourcer, de har behov for.
  • Vi har hvert vores landkort over hvordan verden ser ud, og landkortet er ikke det samme som landskabet.
  • Den mest fleksible part I et system kan lede systemet mod nye retninger.

Min egen oplevelse er, at supervision er en spændende og personligt engagerende måde at arbejde på. Det er en form, der inkluderer mange mennesker, og da anerkendelse, nysgerrighed og respekt er det bærende fundament, er resultatet altid positivt og nyskabende for de superviserede parter.

Jeg kommer ud på de forskellige arbejdspladser og afholder supervision.
Hvilken form for supervision der vil være den mest optimale, vurderes på forhånd ud fra en samtale.