Motivation og det at kunne motivere sig selv samt andre andre

Om at arbejde med motivation og motivationsstrategier.

Motivation og motivationsstrategier på en enkel og dynamisk måde.

Motivation og personlig udvikling af strategier.

At sætte sig op til den allerbedste præstation, har en afgørende betydning.
Et af de områder, hvor coaching er allermest givende og berigende, er indenfor motivation.
Bl.a. på grund af, at coaching har været anvendt og videreudviklet inden for sportsverdenen, hvor motivation og det at kunne motivere sig, sætte sig op til den allerbedste præstation, har en afgørende betydning.
Det at være i kontakt med sin motivation og dermed i kontakt med evnen til at motivere sig selv er en evne, som alle mennesker har, men knap så mange er bevidste om.
Det er her, at coaching kommer ind i billedet.

Jeg arbejder med motivation og motivationsstrategier på en enkel og dynamisk måde.
Og har nogle enkle grundregler, som der arbejdes og trænes med.
Og lad mig invitere dig til at læse om, hvilke refleksioner, jeg gør mig om motivation.
Og gør dig klart, inden du læser videre, at denne side beskriver arbejdet med motivation i forhold til individuelle personer.
Naturligvis kan teorierne overføres til teams, men mit fokuspunkt ligger her på arbejdet med individuelle personer.

MOTIVATION.

Når man ser ordet motivation, er det nærliggende at dele ordet op, så den første stavelse “MOTIV2 træder tydeligt frem.
For at kunne motivere sig, fordrer det, at man bliver bevidst om, hvilket motiv man har til overhovedet at gøre noget andet.
Man kan i stedet for ordet MOTIV også sige GRUND. Forstået på den måde, at man med sig selv må vide, hvilket motiv eller hvilken grund, der er i spil. Og så går opdagelsesrejsen i gang.

Lad os tage et eksempel frem omkring motivation.
  • En person vil gerne kunne motivere sig til at opnå sin idealvægt/bemærk, at jeg skriver “opnå sin idealvægt”, og ikke skriver “at vedkommende vil tabe sig 10 kilo”.
    På spørgsmålet om, hvad det er for et motiv, der trækker dette mål frem i lyset, kommer der mange svar.
Du får hermed nogle af dem.
  • Personen vil.
  • Kunne føle sig tilpas med sig selv.
    Vil kunne gå i lækkert tøj og vide, at han ser godt ud.
  • Vil gerne møde en kæreste og ikke føle sig flov over sin egen krop.
  • Vil også gerne have et bedre helbred.
  • Og vil også gerne være fri for den indre kritiker og den indre kamp, det hidtil har været, hver gang, der kommer noget lækkert og fedende på bordet.Blot for at nævne et par stykker.

Det, som coachingen nu handler om, er at afklare, hvilket motiv der er det allervigtigste. For alle svarene er vigtige. Men for at kunne motivere sig selv, må man gøre sig helt klart, hvad der er allervigtigst.
Denne person fandt ud af, at det der var allervigtigst var, at føle sig godt tilpas i selskabet med en potentiel kæreste.

Selvom dette forekommer fuldkommen indlysende, så er det et værktøj af højeste kvalitet.
For når denne person næste gang udfordres af lækker mad, dovenskab i stedet for at løbe en tur, og Coca Colaen i stedet for vandglasset, ja så vil det have en højnende effekt, at personen tænker “jeg vil kunne føle mig tilpas med en kæreste”. Og så er det slet ikke en kamp at lade være med det ene eller det andet og gøre noget bedre og berigende i stedet for.

Når man har fået prioriteret, hvad der er det allervigtigste motiv, følger de positive sidegevinster i form af de øvrige besvarelser automatisk med.

Lige en lille “krølle” med hensyn til, hvorfor jeg formulerer “at opnå sin idealvægt” i stedet for “at tabe sig 10 kg.”

Sindet vil gerne have succes. Sindet vil gerne opnå noget andet og bedre end det, vi har.
Og sindet bryder sig generelt ikke om at tabe.
Derfor bryder sindet sig heller ikke om at tabe sig. På den måde at forstå, at der kommer ubevidste negative billeder frem, når man tænker “jeg vil tabe mig”.
Går vi på en gade og taber vores tørklæde eller handske, bøjer vi os ned og samler det op igen. Og hvis du er et af de mennesker, der faktisk har haft tabt dig, men igen har taget de fæle kilo på, ja så forstår du meningen med netop at opnå din idealvægt.
For sindet genererer langt nemmere de støttende kræfter, der skal til, når vi sætter os realistiske mål, der handler om det, vi vil opnå.

Bare et eksempel for at vise, hvad motivation og coaching også er.
For motivation handler meget om, hvorvidt vi bevæger os væk fra eller henimod noget.
Og sindet vil helst bevæge sig henimod noget andet og bedre.

Coaching med fokus på motivation er derfor at afklare målet meget præcist.
At afklare motivet og vigtigheden af at implementere det i sin tankegang.
Og så naturligvis at danne en helt enkel motivationsstrategi for den enkelte.

Lad mig beskrive grundstrukturen i en motivationsstrategi.

Nogle mennesker motiveres mest af deres indre billeder/forestillinger.

Arne Nielsson har bl.a. i sin bog “viljen til sejr, harmoni i job, familie og fritid” beskrevet, hvordan han i en periode, hvor han vidste, at han ønskede at komme til at stå på podiet blandt de tre bedste i verden indenfor hans sport, for sit indre blik så et stort og pragtfuld billede af sig selv på podiet.
Dette indre billede motiverede ham til at nedprioritere det, der forhindrede ham i at nå dette mål, og til at opprioritere det, der fremmede dette mål

Med ovenstående eksempel vil det i coaching derfor være meget hyppigt, at man finder det eller de billeder, der virkeligt motiverer.
Så man selv kan generere dem, når det er nødvendigt.

Andre mennesker er mere i kontakt med det, de taler med sig selv om, inde i hovedet.
Ved sådanne mennesker, som man generelt siger, er primært auditive, vil coaching med fokus på motivation handle om, hvad personen kan sige til sig selv, for at holde sig målet for øje og komme i gang eller fortsætte sit gode tråd.

Her kan “succes” – sætninger som:

  • Jeg vil, jeg kan, jeg skal.
  • Jeg fortjener det bedste.
  • Jeg vil bevise over for mig selv, at jeg gør en forskel.

Andre igen er mere optaget af, hvilke kropsfornemmelser og følelser, de har.
Og kan tit, når de vil motivere sig, føle, at de bliver bremsede af en dump fornemmelse, eller en modløshed.
Som du nok kan læse, ja så er jeg klar på at afdække, præcist hvordan hvert enkelt menneske fungerer, for netop at yde den bedste guidning og støtte til den enkelte. Med det mål at gøre en motivationsstrategi helt tydelig, klar og håndgribelig for den enkelte.

Er man en “føle-type” og går efter den gode mavefornemmelse, blandt andet, vil coachingen tage sit sigte efter at personen selv kan generere denne tilstand. Der er intet hokus pokus i dette. Mange gange vil det, at man tænker på noget, man er tryg og tilfreds med, gøre, at man generere den gode indre følelse, og herefter er det blot at tilføje et efterfølgende fokus på motivet.

Så: har du igennem kortere eller længere tid forsøgt at motivere dig selv, men synes du, at du “falder tilbage” og ikke kan opretholde din motivation, ja så er der hjælp at hente.

Motivation kan til individuelle fokuspersoner bl.a. handle om:

  • Opnåelse af idealvægt.
  • Større arbejdsglæde og motivation på jobbet – i arbejdslivet.
  • Større energi og overskud i privatlivet.
  • At øge sin økonomiske situation.
  • At turde tage imod udfordringer og nye opgaver.

Om at være væk fra eller henimod motiveret.

At kende sit motiv til at bevæge sig, til at handle, til at agere, til at flytte sig eller flytte noget – er at være bevidst om sin egen evne til at motivere sig.

På webloggen kan du læse om de to grundlæggende drivkræfter, som spiller ind vedrørende motivation.

Henimod motivation gør, at vi som mennesker har mere adgang til vores glæde, vores tro på os selv, og har fat i en virketrang og et initiativ.

I talløse situationer i vores liv, mærker vi til væk fra motivation.

Coaching kan guide dig til en enkel selvforståelse, så du bliver bevidst om, hvordan du kan motivere dig selv, både i en fastlåst situation og i mere almindelige situationer.

Hermed er bolden givet op.