Konflikthåndtering. – Coaching og konflikthåndtering

Coaching til at forebygge og håndtere konflikter.

“Byg” smil op og bevar samarbejdet og de gode ralationer.

Coaching og konflikthåndtering, rettet mod enkeltpersoner.

Chefer og centrale nøglepersoner skal evne at være gode problem- og konfliktløsere.

Det at kunne håndtere en konflikt, er et aspekt, som alle mennesker møder i deres liv, og som en af mine fokuspersoner grinende siger: “ja, så møder hun konflikter mere end én gang dagligt”.

At konflikter optræder hyppigt for mange mennesker, privat som arbejdsmæssigt, understreger vigtigheden af at være og føle sig klædt på til konfliktsituationer.

Det kan coaching hjælpe med.

På denne side vil du derfor kunne læse om:

  • Coaching og konflikthåndtering, rettet mod enkeltpersoner.
  • Coaching og konflikthåndtering, rettet mod formidlere og konfliktløsere på dels virksomheder, dels uddannelsesinstitutioner.

Coaching og konflikthåndtering for enkeltpersoner.

Konflikter kan optræde i mange forklædninger.
Dels som indre konflikter, Det vil sige konflikt i den indre tankeverden, personlige dilemmaer og fastlåste situationer, hæmmende følelser og mangel på viden og ressourcer til at kunne komme videre.

Om det er en konflikt med en partner, et barn, sig selv, en svigermor, en chef, en kollega, eller en faktor som manglende evne til at håndtere personlige problematikker, så vil coaching uanset konteksten kunne lære dig at håndtere disse konflikter.

Hvorfor coaching og ikke en anden form for hjælp?
Jeg tror, at vi i forskellige livsfaser har brug for forskellig hjælp. Nogle gange har vi brug for den dybdegående bearbejdning. Andre gange hvor vi er mere bevidste om vores mønstre, men mangler redskaber til at forholde os til dem og løse dem, ja så er coaching en oplagt mulighed.

Det, som et besøg hos mig vil betyde for dig, er:

  • Konflikten bliver afklaret og præciseret.
  • Dine ønskede mål bliver afklarede og præciserede.
  • Du inviteres til at se konflikten fra andre positioner end udelukkende fra dit eget synspunkt.
  • Du bliver bevidst om, hvilke ressourcer, der vil fremme, og hvilke, der vil hæmme din proces.
  • Du får tilført kommunikationsredskaber, hvis det er en relationel konflikt, du befinder dig i.
  • Du får tilført redskaber til at håndtere tanker og følelser, hvis det er en mere intern og følelsesmæssig konflikt, du befinder dig i.
  • Du bliver bevidst om den mængde energi, du bruger på at opretholde konflikten og får øje på nye måder at forholde dig til denne på.
    Blandt meget andet.

Det betyder, at du efter forløbet på minimum 3 gange vil være i stand til at håndtere konfliktsituationer, som du før har haft undgået eller håndteret på en for uhensigtsmæssig måde.

Udtalelser fra fokuspersoner, der har gennemgået forløb med udgangspunkt i konfliktsituationer.

Mand 38 år.

“Jeg fik øje på, at jeg selv om jeg følte stress og ubehag indeni, var træt af mit arbejde. Jeg ville dog ikke give slip på mit arbejde, for det føltes endnu mere uoverskueligt. Men jeg blev fuldkommen bevidst om, at det, der stressede mig og gjorde mig vildt sur og urimelig overfor medarbejdere var, at jeg følte, at jeg ingen indflydelse havde.
Da jeg efter coachingen gik til min chef og bad om et møde, viste det sig, at jeg havde misforstået situationen. Og jeg fandt ud af, at jeg havde meget mere at skulle have sagt, end jeg overhovedet troede selv.
Dette havde jeg aldrig kunnet se, hvis jeg ikke havde lært at se situationen udefra og lært at sige tingene på en måde, jeg kan stå inde for.
Min kone siger, at det også har hjulpet derhjemme”.

Mand 34 år.

“Vi havde store problemer i vores ægteskab. Vi var flyttet fra hinanden. Jeg blev så urimeligt hidsig og skældte min kæreste og hendes søn ud for det mindste. Jeg brød mig ikke om min egen attitude, når jeg var presset, og pludselig mistede jeg også min arbejdsglæde. Intet virkede overskueligt mere. Og jeg begyndte at tro, at jeg var depressiv.
Jeg valgte at tage til coaching, for jeg orkede ikke at snakke med en psykolog. Dette har jeg aldrig fortrudt. Christel er helt fantastisk. Jeg ved ikke helt hvordan, men allerede efter første gang, følte jeg, at alting var ved at falde på plads, og min energi og mit livsmod steg igen. Jeg havde ganske enkelt lært nogle enkle metoder, som jeg kunne anvende, når jeg blev stresset, enten fysisk eller i mine følelser. Det var så let, og jeg fatter ikke, at jeg har kunnet overse det”.

Kvinde 43 år.

“Jeg gik altid og troede, at jeg ikke var noget værd. Havde nærmest fået lavet sådan en selvudslettende måde at være på og var en stor undskyldning for mig selv. Bebrejdede mig selv, hvis andre mennesker så på mig på en bestemt måde. Derhjemme havde jeg det godt, men kunne ikke nyde det. Det var som om mine tanker hele tiden kørte i sort. Og jeg var meget nervøs på mit arbejde.
Da jeg valgte at komme til Christel, tænkte jeg ikke på ordet “konflikthåndtering”, men det var et ufatteligt godt tema at få sat på. I stedet for kun at arbejde med mit selvværd. For det var for tung en sten for mig. For jeg havde jo ikke noget af det.
Jeg er blevet meget bedre til at kommunikere med mig selv. Min mand synes, at jeg er blevet mere mild, og mine børn viser større tillid til mig end i gennem længere tid. Alle de situationer, jeg før frygtede og bekymrede mig vildt omkring, er nu meget mere på den måde, at det er hændelser i en dagligdag, men de tager ikke hverken pusten eller humøret fra mig. Det har været nogle enkle modeller, jeg har lært. Og de virker…. Skal arbejde videre, men er dæleme klædt godt på”.

Konflikthåndtering for chefer – ledere og centrale nøglepersoner.

Er du virksomhedschef, leder, mellemleder, tillidsrepræsentant eller lignende på din arbejdsplads, har du formentligt ind i mellem enten lagt øre til beskrivelser af konflikter eller overhørt beskrivelser af sådanne.

Der er meget at gøre, hvis man har eller tager et medansvar for at håndtere en konflikt.
Møder du på din arbejdsplads for mange situationer, hvor du mangler nogle værktøjer til at kunne gå ind og være en guidende konflikthåndteringsperson, er det en mulighed at vælge en coach.

Konflikthåndtering for chefer – lederer og andre nøglepersoner vil omhandle:
  • Enkle kommunikationsværktøjer.
  • Modeller til afklaring af parternes optikker.
  • Mediation – at finde enighed og fælles værdier.
  • Spørgeteknikker og ikke rådgivning.

Det viser sig, at jo tidligere en konflikthåndtering kommer i gang, jo bedre.
Når en konflikt ligger for længe, spreder den sig tit, med negativ effekt som følge.

Derfor er du meget velkommen til at kontakte mig, hvis netop din virksomhed/institution har brug for endnu flere værktøjer til konflikthåndtering, end I allerede er i besiddelse af.